Pemerintahan Madani Datuk Seri Anwar Ibrahim

0 80

SUDAH satu tahun lebih Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-10 sejak dilantik pada 24 November 2022. Datuk Seri Anwar Ibrahim mengucapkan sumpah di depan Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Sejak menjadi Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim memperkenalkan apa yang disebut Malaysia Madani (Civil Malaysia) yang merupakan kerangka kebijakan dan slogan pemerintah yang berfokus kepada 3 konsep yaitu tata kelola pemerintahan yang baik, pembangunan yang berkelanjutan dan keharmonisan ras.

Dalam perkembangan dan kehidupan sehari-hari, harmonisasi antar etnis dan pemeluk agama di Malaysia merupakan pondasi utama dalam hal menjaga kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi yang dirasakan oleh rakyat Malaysia hingga hari ini. Tanpa adanya harmonisasi antar masyarakatnya, kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi tidak akan pernah dirasakan oleh masyarakatnya. Harmonisasi merupakan hal yang mutlak untuk diwujudkan dalam masyarakat yang berbilang etnis (kaum) tersebut.

Malaysia Madani adalah kerangka kebijakan dan slogan pemerintah yang diperkenalkan oleh pemerintahan yag dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. Konsep ini berfokus pada tata kelola pemerintahan yang baik, pembangunan yang berkelanjutan dan keharmonisan ras di Malaysia.

Di sektor ekonomi, mata uang Ringgit yang mengalami tekanan oleh Dollar Amerika Serikat terus diupayakan untuk dapat ditingkatkan dan terus mengalami peningkatan terhadap ekonomi Malaysia. Ini bukan kali pertama, Malaysia mengalami tekanan ekonomi berupa mata uang Ringgit. Tahun 1988 krisis ekonomi yang melanda Asia, Malaysia juga mengalami tekanan ekonomi. Oleh sebab itu, di bawah kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memasuki tahun kedua terus berupaya menyelesaikannya.

Tulisan ini secara umum menjelaskan sosok Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sekarang ini telah memasuki 1 tahun lebih usia pemerintahannya sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10. Sebelum memperkenalkan Malaysia Madani (Civil Malaysia), Datuk Seri Anwar Ibrahim juga telah memperkenalkan melalui bukunya yaitu The Asian Renaissance Kebangkitan Asia).

Datuk Seri Anwar Ibrahim dikenal sebagai tokoh yang berpengaruh di Asia dan Asia Tenggara. Gelombang kebangkitan Asia yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim tersebut telah banyak diulas dan menjadi pemikiran semenjak tahun 1996. Dan kini masih sangat relevan dengan perkembangan pemikiran politik dan reformasi di kawasan Asia Tenggara, khususnya di Malaysia. Apa yang ada dalam buku gelombang kebangkitan Asia tersebut adalah kumpulan esei-esei dan pidato-pidato beliau pada kurun waktu 1993-1996. ide-ide dan gagasan-gagasan tersebut hingga kini masih sangat relevan dan menjadi inspirasi memperjuangkan keadilan dan reformasi politik ekonomi di Malaysia khususnya.

Pemikiran Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap perubahan dan reformasi di Malaysia lebih mengedepankan kepada nilai-nilai islam dan sifatnya universal dan itu sangat relevan dengan slogan Malaysia Madani yang menjadi fokus di pemerintahan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi ikon perubahan dan dan reformasi di Malaysia. Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan sosok yang keras dalam mempertahankan ide-ide dan gagasan-gagasannya. Lahir di Sungai Bakau, Seberang Perai Selatan, Pulau Penang pada 10 Agustus 1947. Kiprah Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam politik Malaysia sangat berpengaruh ke dalam perilaku dan pemikirannya.

Arti kepemimpinan bagi Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah menginginkan terciptanya masyarakat madani (Civil Society). Di tahun ke-2 pemerintahannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan terus memperkenalkan apa yang menjadi tujuan dari Malaysia Madani (Civil Malaysia). Wassalam.

Penulis: Hasrul Sani Siregar, S.IP, MA

Alumni Ekonomi-Politik Internasional, IKMAS, UKM, Malaysia

Tinggalkan pesanan

Alamat email anda tidak akan disiarkan.